V. Bože, príď mi na pomoc.
R. Pane, ponáhľaj sa mi pomáhať.
Sláva Otcu. Ako bolo. (Aleluja.)
V pôstnom období
sa Aleluja vynecháva.
Tento úvod sa
vynecháva, ak bezprostredne pred rannými chválami je invitatórium.
HYMNUS
Nasleduje príslušný
hymnus.
V Období „cez
rok“ sa hymnus berie zo žaltára.
V Adventnom,
Vianočnom, Pôstnom a Veľkonočnom období je hymnus vo vlastnej časti liturgického
obdobia.
Na slávnosti
a sviatky sa hymnus berie z vlastnej alebo zo spoločnej časti ofícia.
Na spomienky
svätých sa berie hymnus, ak nie je vlastný, buď zo spoločnej časti ofícia,
alebo z férie.
PSALMÓDIA
Po hymne nasleduje
psalmódia; skladá sa z jedného „ranného“ žalmu, zo starozákonného chválospevu
a z druhého, oslavného žalmu s príslušnými antifónami.
V nedeľnom ofíciu
v Období „cez rok“ sa berú antifóny, žalmy i chválospev zo žaltára;
v Adventnom, Vianočnom, Pôstnom Veľkonočnom období sú antifóny vo vlastnej
časti liturgického obdobia, žalmy a chválospev sú zo žaltára.
Vo feriálnom
ofíciu sa berú antifóny, žalmy i chválospev zo žaltára. Ale férie od 17.
do 24. decembra, férie Veľkého týždňa a Veľkonočného obdobia majú vlastné
antifóny.
Na slávnosti
a sviatky sa žalmy a chválospev berú z prvej nedele v žaltári, antifóny
z vlastnej alebo zo spoločnej časti ofícia.
Na spomienky
svätých sa berú žalmy a chválospev s antifónami z bežného dňa v žaltári;
ak však niektoré ofícium má svoje vlastné žalmy alebo antifóny, berú sa
tak, ako sú uvedené na príslušnom mieste.
Po psalmódii je krátke alebo dlhšie čítanie.
KRÁTKE ČÍTANIE
V Období „cez
rok“ sa krátke čítanie berie zo žaltára.
V Adventnom,
Vianočnom, Pôstnom a Veľkonočnom období je krátke čítanie vo vlastnej časti
liturgického obdobia.
Na slávnosti
a sviatky je krátke čítanie z vlastnej alebo spoločnej časti ofícia.
Na spomienky
svätých sa berie krátke čítanie buď zo spoločnej časti ofícia, alebo z
férie; Ak by však niektoré ofícium malo vlastné čítanie, berie sa tak,
ako je uvedené na príslušnom mieste.
DLHŠIE ČÍTANIE
Podľa ľubovôle
a najmä pri spoločnom slávení liturgie hodín s ľudom možno vybrať dlhšie
čítanie podľa zásad uvedených v č. 46 všeobecných
smerníc liturgie hodín.
Pri slávení
s ľudom možno podľa úsudku celebranta čítanie vysvetliť homíliou.
ODPOVEĎ NA BOŽIE SLOVO
Po čítaní alebo
po homílii možno zachovať nejaký čas posvätné ticho.
Nasleduje responzóriový
spev čiže krátke responzórium, ktoré sa uvádza hneď po krátkom čítaní.
Možno však použiť
aj iné spevy tohto druhu, schválené biskupskou konferenciou.
EVANJELIOVÝ CHVÁLOSPEV
Nech je zvelebený Pán, Boh Izraela, *
lebo navštívil a vykúpil svoj ľud
a vzbudil nám mocného Spasiteľa *
z rodu Dávida, svojho služobníka,
ako odpradávna hovoril *
ústami svojich svätých prorokov,
že nás oslobodí od našich nepriateľov *
a z rúk všetkých, čo nás nenávidia.
Preukázal milosrdenstvo našim otcom *
a pamätá na svoju svätú zmluvu,
na prísahu, ktorou sa zaviazal nášmu otcovi Abrahámovi, *
že nás vyslobodí z rúk nepriateľov,
aby sme mu *
bez strachu slúžili
vo svätosti a spravodlivosti pred jeho tvárou *
po všetky dni nášho života.
A ty, chlapček, budeš sa volať prorokom Najvyššieho: *
pôjdeš pred tvárou Pána, pripravíš mu cestu
a poučíš jeho ľud o spáse, *
že mu náš Boh z hĺbky svojho milosrdenstva odpustí
hriechy.
Tak nás Vychádzajúci z výsosti navštívi *
a zažiari tým, čo sedia vo tme a v tôni smrti,
a naše kroky *
upriami na cestu pokoja.
Potom nasleduje
evanjeliový chválospev s príslušnou antifónou.
V nedeľnom ofíciu
je antifóna na Benediktus vlastná.
Vo feriálnom
ofíciu v Období „cez rok“ sa antifóna berie zo žaltára; v Adventnom, Vianočnom,
Pôstnom a Veľkonočnom období je antifóna vo vlastnej časti liturgického
obdobia.
Pri slávení
svätých sa antifóna, ak nie je vlastná, berie so spoločnej časti ofícia.
Na spomienky,
ak nie je vlastná, berie sa zo spoločnej časti ofícia alebo z férie.
Verš Sláva
Otcu sa hovorí na konci každého chválospevu, ak nie
je uvedené inak.
Na konci sa
opakuje antifóna.
PROSBY NA ZASVÄTENIE DŇA I PRÁC PÁNOVI
Po chválospeve
nasledujú prosby.
V Období „cez
rok“ sa prosby berú zo žaltára.
V Adventnom,
Vianočnom, Pôstnom a Veľkonočnom období sú prosby vo vlastnej časti liturgického
obdobia.
Na slávnosti
a sviatky sa prosby berú z vlastnej alebo zo spoločnej časti ofícia.
Na spomienky
svätých sa prosby, ak nie sú vlastné, berú buď zo spoločnej časti ofícia,
alebo z férie.
Po prosbách
všetci recitujú modlitbu Pána; predsedajúci ju môže uviesť krátkou výzvou,
ako
je uvedené v dodatku.
Otče náš, ktorý si na nebesiach,
posväť sa meno tvoje,
príď kráľovstvo tvoje,
buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi.
Chlieb náš každodenný daj nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
ako i my odpúšťame svojim vinníkom,
a neuveď nás do pokušenia,
ale zbav nás zlého.
Hneď po modlitbe
Pána sa recituje bez Modlime sa
záverečná modlitba, ktorá sa berie vo feriálnom ofíciu v Období „cez rok“
zo žaltára, v ostatných ofíciách je z príslušného liturgického dňa. Modlitba
sa končí dlhším záverom.
Ak sa
modlitba obracia na Otca:
Skrze nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov.
Ak sa modlitba obracia Otca, ale na konci sa spomína Syn:
Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov.
Ak sa obracia na Syna:
Lebo ty žiješ a kraľuješ s Bohom Otcom v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov.
A odpovie sa:
Amen.
Ak predsedá kňaz alebo diakon, rozpustí ľud takto:
Pán s vami.
R. I s duchom tvojím.
Nech vás žehná všemohúci Boh,
Otec i Syn † i Duch Svätý.
R. Amen.
Môže použiť aj
inú formulu požehnania z misála.
Ak má ľud odísť,
povie:
Iďte v mene Božom.
R. Bohu vďaka.
Od nedele Pánovho zmŕtvychvstania až do Druhej veľkonočnej nedele vrátane:
Iďte v mene Božom. Aleluja, aleluja.
R. Bohu vďaka. Aleluja, aleluja.
Ak nepredsedá kňaz alebo diakon a pri recitovaní jednotlivca sa modlitba zakončí takto:
Nech nás žehná Pán,
nech nás chráni od zlého
a nech nás privedie do večného života.
R. Amen.