Všeobecné smernice o liturgickom roku a o kalendári
<< Pavol VI., Pieseň chvály |
<< Všeobecné smernice o Liturgii hodín
^ Stručná charakteristika Liturgie hodín
Hlava I LITURGICKÝ ROK
1. Kristovo spásonosné dielo
oslavuje Cirkev posvätnou spomienkou v určité dni roku. Každý týždeň v
nedeľu si pripomína Pánovo zmŕtvychvstanie, ktoré okrem toho slávi raz
do roka spolu s jeho požehnaným umučením vrcholnou slávnosťou veľkonočnou.
V priebehu roku vysvetľuje celé Kristovo tajomstvo a pripomína deň, v ktorý
sa svätí narodili pre nebo.
Ale v rozličných obdobiach liturgického
roku Cirkev podľa tradičných spôsobov prehlbuje duchovný život nábožnými
úkonmi duše i tela, poučovaním, modlitbou a skutkami pokánia a milosrdenstva.1
2. Zásady, ktoré nasledujú,
možno, ba treba upraviť tak v rímskom obrade, ako aj vo všetkých iných
obradoch. Praktické smernice však treba pokladať za platné iba pre rímsky
obrad, ak nejde o veci, ktoré sa svojou povahou samočinne vzťahujú aj na
iné obrady.2
Tit. I. Liturgické dni
I. Liturgické dni vo všeobecnosti
3. Každý deň je posvätený
liturgickými úkonmi Božieho ľudu, najmä však eucharistickou obetou a liturgiou
hodín.
Liturgický deň trvá od polnoci
do polnoci. Avšak oslava nedele a slávnosti sa začína už večer predchádzajúceho
dňa.
II. Nedeľa
4. Podľa apoštolskej tradície,
ktorá má svoj pôvod v samom dni Kristovho zmŕtvychvstania, Cirkev slávi
veľkonočné tajomstvo v prvý deň každého týždňa, ktorý sa nazýva deň Pánov
čiže nedeľa. Preto nedeľu treba považovať za prvotný sviatočný deň.3
5. Nedeľa pre svoju
osobitnú dôležitosť ustupuje čo do slávenia iba slávnostiam a sviatkom
Pána; avšak nedele adventné, pôstne a veľkonočné majú prednosť pred všetkými
sviatkami Pána a pred všetkými slávnosťami. Slávnosti, ktoré pripadajú
na tieto nedele, treba preložiť na predchádzajúcu sobotu.
6. Na nedeľu nemožno
natrvalo určiť nijakú inú slávnosť. Avšak:
-
v nedeľu v oktáve Narodenia Pána je sviatok Svätej rodiny;
-
v nedeľu po 6. januári je sviatok Krstu Krista Pána;
-
v nedeľu po slávnosti Zoslania Ducha Svätého je slávnosť Najsvätejšej Trojice;
-
v poslednú nedeľu “cez rok” je slávnosť nášho Pána Ježiša Krista, Kráľa
vesmíru.
7. Tam, kde Zjavenie Pána,
Nanebovstúpenie Pána a slávnosť Najsvätejšieho Kristovho tela a krvi nie
sú prikázanými sviatkami, nech sa preložia na nedeľu ako na svoj vlastný
deň takto:
-
Zjavenie Pána na nedeľu pripadajúcu na deň medzi 2. a 8. januárom;
-
Nanebovstúpenie Pána na Siedmu veľkonočnú nedeľu;
-
Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho tela a krvi na nedeľu po Najsvätejšej
Trojici.
III. Slávnosti, sviatky, spomienky
8. Pri slávení ročného cyklu
Kristových tajomstiev Cirkev s osobitnou láskou uctieva preblahoslavenú
Bohorodičku Máriu a veriacim predkladá na úctu aj spomienky mučeníkov a
iných svätých.4
9. Oslava svätých, ktorí
majú univerzálny význam, je povinná v celej Cirkvi. Úcta ostatných svätých
je buď uvedená v kalendári ako ľubovoľná, alebo sa ponecháva miestnej cirkvi
alebo niektorému národu alebo niektorej reholi.5
10. Liturgické slávenia
podľa ich významu rozlišujeme a nazývame takto: slávnosť, sviatok, spomienka.
11. Slávnosti sú zvlášť
význačnými dňami. Ich slávenie sa začína prvými vešperami v predchádzajúci
deň. Niektoré slávnosti majú aj vlastnú omšu vigílie. Táto omša sa berie
v predvečer sviatku, ak sa slávi omša vo večerných hodinách.
12. Slávenie Veľkej
noci a Vianoc, ktoré sú najväčšími slávnosťami, trvá nepretržite osem dní.
Obe tieto oktávy sa riadia vlastnými predpismi.
13. Sviatky sa slávia
v rozsahu jedného dňa, a preto nemajú prvé vešpery, ak len nejde o sviatky
Pána, ktoré pripadajú na nedeľu v období “cez rok” a na nedeľu vo vianočnom
období a nahradzujú nedeľňajšiu liturgiu hodín.
14. Spomienky sú povinné
alebo ľubovoľné. Ich slávenie sa zosúladí so slávením príslušného dňa podľa
predpisov uvedených vo Všeobecných smerniciach Rímskeho misála a Liturgie
hodín.
Povinné spomienky, ktoré
pripadnú na pôstne všedné dni, možno sláviť len ako ľubovoľné spomienky.
Ak sú predpísané v kalendári
na jeden deň viaceré ľubovoľné spomienky, možno z nich sláviť iba jednu;
ostatné sa vynechajú.
15. V soboty obdobia
“cez rok”, ak na ne nepripadá povinná spomienka, môže sa sláviť ľubovoľná
spomienka na preblahoslavenú Pannu Máriu.
IV. Všedné dni (férie)
16. Dni v týždni, ktoré
nasledujú po nedeli, nazývajú sa všednými dňami alebo fériami. Slávia sa
však rozdielne podľa vlastnej dôležitosti:
-
Popolcová streda a dni Veľkého týždňa, od pondelka do štvrtka včítane,
majú prednosť pred každým iným slávením.
-
Adventné dni od 17. do 24. decembra vrátane a všedné dni pôstne majú prednosť
pred povinnými spomienkami.
-
Ostatné všedné dni ustupujú všetkým slávnostiam a sviatkom a zosúladia
sa so spomienkami.
Tit. II. Ročný cyklus
17. V ročnom cykle si Cirkev
pripomína celé Kristovo tajomstvo od vtelenia až po zoslanie Ducha Svätého
a po očakávanie Pánovho príchodu.6
I. Veľkonočné trojdnie
18. Kristus uskutočnil dielo
ľudského vykúpenia a dokonalého oslávenia Boha predovšetkým svojím veľkonočným
tajomstvom, v ktorom svojou smrťou zničil našu smrť a svojím zmŕtvychvstaním
obnovil život. Preto veľkonočné trojdnie Pánovho umučenia a zmŕtvychvstania
je žiarivým vrcholom celého liturgického roku.7
A tak ako je nedeľa vrcholom týždňa, je slávnosť Veľkej noci vrcholom liturgického
roku.8
19. Veľkonočné trojdnie
Pánovho umučenia a zmŕtvychvstania sa začína večernou omšou vo Štvrtok
Pánovej večere; jeho stredom je Veľkonočná vigília a končí sa vešperami
Nedele Pánovho zmŕtvychvstania.
20. Na Veľký piatok9
a prípadne aj na Veľkú sobotu až do Veľkonočnej vigílie10
sa všade zachová posvätný veľkonočný pôst.
21. Veľkonočná
vigília v posvätnej noci Pánovho zmŕtvychvstania je akoby “matkou všetkých
posvätných vigílií”,11 v ktorej Cirkev
bdie a očakáva Kristovo zmŕtvychvstanie a slávi ho sviatosťami. Túto vigíliu
treba preto sláviť v noci tak, aby sa alebo začala, keď už nastala noc,
alebo aby sa skončila pred svitaním nedeľňajšieho dňa.
II. Veľkonočné obdobie
22. Obdobie päťdesiatich
dní od Nedele Pánovho zmŕtvychvstania do nedele Zoslania Ducha Svätého
sa slávi v radosti a plesaní ako jeden sviatočný deň, ba ako jedna “veľká
nedeľa”.12
Predovšetkým v týchto
dňoch sa spieva Aleluja.
23. Nedele tohto obdobia
sa považujú za veľkonočné nedele. Nedele nasledujúce po Nedeli Pánovho
zmŕtvychvstania sa nazývajú Druhá, Tretia, Štvrtá, Piata, Šiesta, Siedma
veľkonočná nedeľa. Toto posvätné obdobie päťdesiatich dní sa zakľučuje
nedeľou Zoslania Ducha Svätého.
24. Prvých osem dní
veľkonočného obdobia tvorí veľkonočnú oktávu; slávia sa ako slávnosti Pána.
25. Na štyridsiaty deň
po Nedeli Pánovho zmŕtvychvstania Cirkev slávi Nanebovstúpenie Pána, ak
len túto slávnosť nepreložili na Siedmu veľkonočnú nedeľu tam, kde nie
je prikázaným sviatkom (porov. č. 7).
26. Všedné dni po Nanebovstúpení
až po sobotu pred slávnosťou Zoslania Ducha Svätého včítane sú prípravou
na príchod Utešiteľa Ducha Svätého.
III. Pôstne obdobie
27. Pôstne obdobie je zamerané
na Veľkú noc; veď pôstna liturgia pripravuje na slávenie veľkonočného tajomstva
jednak katechumenov rozličnými stupňami uvádzania do kresťanského života,
jednak veriacich tým, že im pripomína krst, ktorý prijali, a nabáda ich
na pokánie.13
28. Pôstne obdobie trvá
od Popolcovej stredy až do začiatku omše vo Štvrtok Pánovej večere.
Od začiatku Popolcovej
stredy až po Veľkonočnú vigíliu sa nehovorí
Aleluja.
29. Na Popolcovú stredu,
ktorá je všade dňom pôstu,14 udeľuje sa
popolec.
30. Nedele tohto obdobia
sa volajú: Prvá, Druhá, Tretia, Štvrtá, Piata pôstna nedeľa; Šiesta nedeľa,
ktorou sa začína Veľký týždeň, volá sa Kvetná nedeľa.
31. Veľký týždeň je
zameraný na spomienku Kristovho utrpenia od jeho mesiášskeho vstupu do
Jeruzalema.
Ráno vo štvrtok Veľkého týždňa biskup koncelebruje omšu so svojimi
kňazmi, žehná oleje a posvätí krizmu.
IV. Vianočné obdobie
32. Okrem výročnej slávnosti
veľkonočného tajomstva Cirkev si odpradávna najviac pripomína pamiatku
Narodenia Pána a jeho prvých zjavení. To sa uskutočňuje vo vianočnom období.
33. Vianočné obdobie
trvá od prvých vešpier Narodenia Pána až do nedele po Zjavení Pána čiže
po 6. januári včítane.
34. Omša vigílie Narodenia
Pána sa slávi večer 24. decembra buď pred prvými vešperami, alebo po nich.
35. V deň Narodenia
Pána možno podľa starodávnej rímskej tradície tri razy sláviť omšu, a to
v noci, na úsvite a vo dne.
36. Slávnosť Narodenia
Pána má svoju vlastnú oktávu, usporiadanú takto:
-
V nedeľu počas oktávy alebo, ak nedele niet, 30. decembra je sviatok Svätej
Rodiny, Ježiša, Márie a Jozefa.
-
26. decembra je sviatok sv. Štefana, prvého mučeníka.
-
27. decembra je sviatok sv. Jána, apoštola a evanjelistu.
-
28. decembra je sviatok svätých Neviniatok.
-
29., 30., 31. decembra sú dni v oktáve.
-
1. januára na oktávu Narodenia Pána je slávnosť Panny Márie Bohorodičky,
pri ktorej sa pripomína aj najsvätejšie meno Ježiš.
36. Nedeľa pripadajúca na
dni medzi 2. a 5. januárom je Druhá nedeľa po Narodení Pána.
37. Zjavenie Pána sa
slávi 6. januára. Tam, kde nie je prikázaným sviatkom a slávnosť je preložená,
slávi sa v nedeľu pripadajúcu na dni medzi 2. a 8. januárom (porov. č.
7).
38. V najbližšiu nedeľu
po 6. januári je sviatok Krstu Krista Pána.
V. Adventné obdobie
39. Adventné obdobie má
dvojaký význam: je časom prípravy na slávnosť Narodenia Pána, v ktorom
sa pripomína prvý príchod Božieho Syna medzi ľudí, a zároveň je to čas,
v ktorom sa touto pripomienkou zameriava ľudská myseľ na očakávanie druhého
Kristovho príchodu na konci vekov. Z týchto dôvodov adventná doba je časom
náboženského a radostného očakávania.
40. Adventná doba sa
začína prvými vešperami nedele, ktorá pripadá na deň 30. novembra alebo
je mu najbližšia, a končí sa pred prvými vešperami Narodenia Pána.
41. Nedele tohto obdobia
sa volajú Prvá, Druhá, Tretia, Štvrtá adventná nedeľa.
42. Dni od 17. do 24.
decembra včítane sú bezprostredne zamerané na prípravu na Narodenie Pána.
VI. Obdobie “cez rok”
43. Okrem období, ktoré
majú vlastnú náplň, je ešte tridsaťtri alebo tridsaťštyri týždňov, v ktorých
sa neslávi osobitný aspekt Kristovho tajomstva. Skôr sa, najmä v nedele,
pripomína Kristovo tajomstvo v celej jeho plnosti. Toto obdobie sa volá
obdobie “cez rok”.
44. Obdobie “cez rok”
sa začína v pondelok po nedeli, ktorá nasleduje po 6. januári, a trvá až
do utorku pred Popolcovou stredou včítane. Znova sa začína v pondelok po
nedeli Zoslania Ducha Svätého a končí sa pred prvými vešperami Prvej adventnej
nedele.
Podľa tohto rozdelenia obdobia
“cez rok” treba použiť formuláre na nedele a na všedné dni v liturgii hodín
a v misáli.
VII. Prosebné dni a štvoro kántrových dní
45. Na prosebné dni a na
štvoro kántrových dní Cirkev prosí Pána za rozličné ľudské potreby, najmä
za zemskú úrodu a požehnanie pre ľudskú prácu a verejne ďakuje Bohu.
46. Biskupské konferencie
majú určiť čas a spôsob slávenia prosebných dní a štvoro kántrových dní,
aby sa ich slávenie prispôsobilo rozličným miestnym potrebám veriacich.
Patričnej vrchnosti
prináleží rozhodnúť, či majú trvať jeden alebo viac dní, alebo či miestne
potreby vyžadujú, aby sa konali viackrát v roku.
47. Omšový formulár
na slávenie týchto dní sa vyberie z omší pre rozličné potreby tak, aby
zodpovedal úmyslom veriacich.
Hlava II KALENDÁR
I. Kalendár a slávenia, ktoré doň treba zaznačiť
48. Poriadok slávenia liturgického
roku sa riadi kalendárom, ktorý je buď všeobecný, alebo miestny, podľa
toho, či je určený pre celú oblasť rímskeho obradu, a či len pre niektorú
miestnu cirkev alebo rehoľnú spoločnosť.
49. Vo všeobecnom kalendári
sú uvedené všetky slávenia liturgického roku: jednak tie, ktorými slávime
tajomstvá spásy v rôznych liturgických obdobiach, jednak sviatky svätých,
ktorí majú všeobecný význam, a preto sú záväzné všeobecne, ako aj sviatky
iných svätých, ktorí svedčia o všeobecnosti a nepretržitosti svätého života
v Božom ľude.
Miestne kalendáre
však obsahujú skôr osobitné slávenia vhodným spôsobom zosúladené so všeobecným
cyklom liturgického roku.15 Jednotlivé
cirkvi alebo rehoľné spoločnosti majú totiž zvlášť uctievať tých svätých,
ktorí majú k nim osobitný vzťah.
Miestne kalendáre
má zostaviť príslušná vrchnosť a má ich potvrdiť Apoštolská Stolica.
50. Pri zostavovaní
miestnych kalendárov treba dbať na tieto smernice:
-
Nech zostane nedotknuté Proprium de tempore čiže cyklus jednotlivých období,
slávností a sviatkov, ktorým sa v liturgickom roku predkladá a uctieva
tajomstvo vykúpenia. Tento cyklus má prednosť pred partikulárnymi sláveniami.
-
Osobitné slávenia treba organicky zosúladiť so všeobecnými sláveniami so
zreteľom na poriadok a prednosť, ako je to naznačené v tabuľke liturgických
dní. Aby partikulárne kalendáre neboli preplnené, jednotliví svätí nech
majú v liturgickom roku iba jedno slávenie. Ak by to však pastoračné dôvody
odporúčali, možno ponechať ďalšie slávenie ako ľubovoľnú spomienku na prenesenie
alebo nájdenie pozostatkov svätých patrónov, zakladateľov miestnych cirkví
alebo rehoľných spoločností.
-
Povolené slávenia nech nie sú duplikátom slávení, ktoré sa už vyskytujú
v cykle tajomstva spásy, a nech sa ich počet priveľmi nerozmnožuje.
51. Hoci by bolo vhodné,
aby každá diecéza mala svoj kalendár a svoje próprium ofícií a omší, predsa
nič neprekáža tomu, aby mali spoločný kalendár a próprium celé provincie,
kraje, národy a širšie rečové oblasti. Tieto kalendáre majú spoločne pripraviť
tí, ktorých sa to týka.
Túto zásadu možno
zachovať aj pri rehoľných kalendároch pre viaceré provincie tej istej rehole
jestvujúce v jednom štáte.
52. Miestny kalendár
treba zostaviť tak, že sa do všeobecného kalendára vložia vlastné slávnosti,
sviatky a spomienky, a to:
-
Do diecézneho kalendára okrem slávností patrónov a posviacky katedrálneho
kostola treba vsunúť ešte svätých a blahoslavených, ktorí majú k diecéze
osobitný vzťah čo do pôvodu, dlhšieho pobytu a smrti.
-
Do rehoľného kalendára okrem slávenia titulu, zakladateľa a patróna treba
vložiť svätých a blahoslavených, ktorí boli členmi rehole alebo mali k
nej osobitný vzťah.
-
Do kalendára jednotlivých kostolov, okrem vlastných diecéznych alebo rehoľných
slávení, majú sa vsunúť vlastné slávenia toho ktorého kostola spomenuté
v tabuľke liturgických dní a slávenie svätých, ktorých telá sú uložené
v tom kostole. Členovia rehoľných rodín sa pridružia k spoločenstvu miestnej
cirkvi pri slávení výročia posviacky katedrálneho kostola a hlavných patrónov
miesta a oblasti, kde sa združujú.
53. Ak niektorá diecéza
alebo rehoľná rodina má viacerých svätých a blahoslavených, treba dbať,
aby diecézny alebo rehoľný kalendár nebol preplnený. Preto:
-
Predovšetkým možno spoločne sláviť všetkých svätých a blahoslavených jednej
diecézy, rehoľnej rodiny alebo jej vetvy.
-
Osobitné slávenie nech sa v kalendári prizná iba tým svätým alebo blahoslaveným,
ktorí majú zvláštny význam pre celú diecézu alebo rehoľnú rodinu.
-
Ostatní svätí a blahoslavení nech slávia len na tých miestach, ku ktorým
majú bližší vzťah, alebo kde je uložené ich dielo.
54. Tieto vlastné slávenia
nech sa uvedú ako povinné alebo ľubovoľné spomienky, ak len pre niektoré
z nich nie je iné označenie v tabuľke liturgických dní alebo ak osobitné
závažné dôvody historické alebo pastoračné neradia ináč. Nič neprekáža,
aby sa niektoré slávenia na určitých miestach konali slávnostnejším spôsobom
než v celej diecéze alebo reholi.
55. Slávenia uvedené
vo vlastnom kalendári sú povinné pre všetkých, ktorých kalendár zaväzuje.
Z kalendára ich možno vyradiť alebo ich stupeň zmeniť iba so súhlasom Apoštolskej
Stolice.
II. Slávenie vo vlastnom dni
56. Cirkev obyčajne slávi
svätých v deň ich narodenia pre nebo. To isté je vhodné zachovať aj pri
sláveniach, ktoré sa majú zaviesť do partikulárnych kalendárov.
Hoci vlastné slávenia
majú osobitný význam pre jednotlivé miestne cirkvi alebo rehole, veľmi
sa odporúča zachovať, nakoľko je to možné, jednotu v slávení v miestnom
kalendári.
Z toho dôvodu treba
pri ustanovovaní vlastných slávení v miestnom kalendári zachovať tieto
smernice:
-
Slávenie uvedené vo všeobecnom kalendári treba zapísať aj do kalendára
miestneho na ten istý deň, pričom možno prípadne zmeniť stupeň slávenia.
To isté treba zachovať aj pri určovaní slávení vlastných iba niektorému
kostolu vo vzťahu k diecéznemu alebo rehoľnému kalendáru.
-
Slávenia svätých, ktoré nie sú vo všeobecnom kalendári, treba dať na deň
ich narodenia pre nebo. Ak je tento deň neznámy, nech sa slávenie stanoví
na deň, ktorý je význačným pre toho svätého z iného dôvodu, napr. na deň
jeho vysviacky, nájdenia alebo prenesenia jeho pozostatkov; inak na niektorý
voľný deň v miestnom kalendári.
-
Ak deň narodenia pre nebo alebo iný vlastný deň nemožno sláviť pre iné
povinné slávenie, hoci aj nižšieho stupňa, uvedené vo všeobecnom alebo
miestnom kalendári, treba ho presunúť na najbližší voľný deň.
-
Ak však ide o slávenia, ktoré z pastoračných dôvodom nemožno presunúť na
iný deň, treba preložiť slávenie, ktoré prekáža.
-
Iné slávenia, akými sú rôzne votívne slávenia, určia sa na deň vhodnejší
z pastoračného hľadiska.
-
Aby však cyklus liturgického roku vynikol v plnom svetle a slávenia svätých
neboli sústavne hatené, nech sa neurčujú osobitné slávenia na tie dni,
na ktoré zväčša pripadá Pôstne obdobie, Veľkonočná oktáva, ako aj dni od
17. do 31. decembra, ak len nejde o nepovinné spomienky alebo o sviatky
uvedené v tabuľke liturgických dní pod č. 8a, b, c, d, alebo slávnosti,
ktoré nemožno preložiť na inokedy.
Slávnosť sv. Jozefa (19.
marca), ak nie je prikázaným sviatkom, môžu biskupské konferencie preložiť
na iný deň mimo Pôstneho obdobia.
57. Ak sú niektorí svätí
alebo blahoslavení v kalendári uvedení spolu, treba ich vždy sláviť spolu,
keď ich slávenie je rovnakého stupňa, hoci jeden alebo viacerí z nich sú
miestnej cirkvi bližší. Keď však jednému alebo viacerým z týchto svätých
alebo blahoslavených patrí vyšší stupeň slávenia, nech je ofícium len o
nich a nech sa vynechá slávenie ostatných, ak len nebude vhodnejšie preložiť
ho na iný deň ako povinnú spomienku.
58. Pre pastoračné dobro
veriacich sú dovolené v nedele “cez rok” také slávenia, ktoré pripadajú
v týždni a sú u veriacich veľmi obľúbené, ak v tabuľke poradia liturgických
dní majú prednosť pred nedeľou. Formulár týchto slávení možno použiť pri
všetkých omšiach za účasti ľudu.
59. Prednostné poradie
liturgických dní, pokiaľ ide o ich slávenia, riadi sa jedine nasledujúcou
tabuľkou:
Tabuľka liturgických dní
usporiadaných podľa prednosti
I.
- Veľkonočné trojdnie umučenia a zmŕtvychvstania Pána.
- Narodenie Pána, Zjavenie Pána, Nanebovstúpenie Pána a Zoslanie Ducha Svätého.
Nedele adventné, pôstne a veľkonočné.
Popolcová streda.
Všedné dni Veľkého týždňa od pondelka do štvrtka včítane.
Dni veľkonočnej oktávy.
- Slávnosti Pána, preblahoslavenej Panny Márie a svätých, uvedené vo všeobecnom kalendári.
Spomienka na všetkých verných zosnulých.
-
Miestne slávnosti, a to:
- slávnosť hlavného patróna miesta, čiže mesta alebo obce;
- slávnosť posvätenia a výročia posvätenia vlastného kostola;
- slávnosť titulu vlastného kostola;
- slávnosť titulu alebo zakladateľa alebo hlavného patróna rehole či kongregácie.
II.
- Sviatky Pána uvedené vo všeobecnom kalendári.
- Nedele vianočného obdobia a nedele “cez rok”.
- Sviatky preblahoslavenej Panny Márie a svätých, uvedené vo všeobecnom kalendári.
- Miestne sviatky, a to:
- sviatok hlavného patróna diecézy;
- sviatok výročia posvätenia katedrálneho chrámu;
- sviatok hlavného patróna kraja alebo provincie, národa alebo nejakej väčšej oblasti;
- sviatok titulu, zakladateľa, hlavného patróna rehole alebo kongregácie a rehoľnej provincie, pokiaľ sa na ne nevzťahuje predpis pod č. 4;
- iné sviatky vlastné niektorému kostolu;
- iné sviatky uvedené v kalendári pre jednotlivé diecézy alebo rehole či kongregácie.
- Adventné všedné dni od 17. do 24. decembra vrátane.
Dni v oktáve Narodenia Pána.
Všedné dni v Pôste.
III.
- Povinné spomienky podľa všeobecného kalendára.
- Miestne povinné spomienky, a to:
- spomienka na sekundárneho patróna miesta, diecézy, územia a rehoľnej provincie;
- iné povinné spomienky v miestnom kalendári pre jednotlivé diecézy alebo rehole alebo kongregácie.
- Ľubovoľné spomienky, ktoré sa môžu sláviť aj v dňoch uvedených pod č. 9,
a to spôsobom uvedeným vo Všeobecných smerniciach Rímskeho misála a Liturgie
hodín.
Tak isto v omši a ofíciu na spôsob ľubovoľných spomienok možno sláviť
tie povinné spomienky, ktoré občas pripadnú na všedné dni v Pôste.
- Všedné dni adventné až do 16. decembra včítane.
Všedné dni vianočného obdobia od 2. januára až do soboty po Zjavení Pána.
Všedné dni veľkonočného obdobia od pondelka po veľkonočnej oktáve až do soboty pred Zoslaním Ducha Svätého včítane.
Všedné dni “cez rok”.
60. Ak na jeden deň pripadnú
viaceré slávenia, uprednostní sa to, ktoré má v tabuľke liturgických dní
vyšší stupeň. Slávnosť, ktorá sa nemôže konať pre liturgický deň majúci
prednosť, prekladá sa na najbližší voľný deň, na ktoré nepripadajú dni
uvedené v tabuľke pod č. 1-8, pričom treba zachovať úpravu smerníc pod
č. 5. Ostatné slávenia sa v tom roku vynechajú.
61. Ak na ten istý deň
pripadnú vešpery bežného dňa a prvé vešpery nasledujúceho dňa, majú prednosť
vešpery slávenia, ktoré má v tabuľke liturgických dní vyšší stupeň. V prípade
rovnosti sa berú vešpery bežného dňa.
1 Porov. Druhý vatik. koncil, konšt. o posv.
Liturgii Sacrosanctum Concilium, č. 102-105.
2 Porov. tamže, č. 3.
3 Porov. tamže, č. 106.
4 Porov. tamže, č. 103-104.
5 Porov. tamže, č. 111.
6 Porov. tamže, č. 102.
7 Porov. tamže, č. 5.
8 Porov. tamže, č. 106.
9 Porov. Pavol VI., apoštolská konšt., Paenitemini,
17. febr. 1966, II. § 3: AAS 58 (1966) str. 184.
10 Porov. Druhý vatik. koncil, konšt. o
posv. Liturgii Sacrosanctum Concilium, č. 110.
11 Porov. Sv. Augustín, Kázeň 219: PL 38,
1088.
12 Sv. Atanáz, Epist. fest., 1: PG 26, 1366.
13 Porov. Druhý vatik. koncil, konšt. o
posv. Liturgii Sacrosanctum Concilium, č. 109.
14 Porov. Pavol VI., apoštolská konšt.,
Paenitemini,
17. febr. 1966, II. § 3: AAS 58 (1966) str. 184.
15 Porov. Posv. kongr. pre bohoslužbu, inštr.
Calendaria
particularia, 24. júna 1970: AAS 62 (1970) str. 651-663.
Prepis, HTML © 1999-2006 Juraj Vidéky